Rwanda - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van R K - WaarBenJij.nu Rwanda - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van R K - WaarBenJij.nu

Rwanda

Blijf op de hoogte en volg R

09 Januari 2014 | Rwanda, Kigali

Ons tweede Afrika avontuur begint. In 2011 zijn we samen met een 4wheeldrive en tent op het dak door Namibië en Botswana gereisd. 2014 beginnen goed met 3 weken Oost-Afrika. We beginnen in Rwanda en via Oeganda reizen we naar Tanzania, om uiteindelijk 'bij te komen' op Zanzibar. De vakantiestemming zat er de dag voor vertrek nog helemaal niet in. Maar eenmaal op Schiphol proberen we ons helemaal over te geven aan de 3 mooie weken die we tegemoet gaan.

Het begon al fijn, na een goede vlucht van ongeveer 8 uur naar Kigali (Rwanda) komen we er achter dat Robert's bagage niet is aangekomen.. Gelukkig zaten er nog een paar kleren en 2 tandenborstels in de handbagage... Na het aanschouwen van heerlijke Afrikaanse efficiëntie vertrekken we dan maar zonder alle bagage naar ons eerste hotel. We werden opgehaald door onze gids voor de komende 10 dagen, de vriendelijke Kule.

De volgende ochtend staan we op met 2 kraanvogels in de tuin, en na een voedzaam ontbijt gaan we het genociden monument van Kigali bekijken. Hier worden de gebeurtenissen van de recente geschiedenis van Rwanda zeer pakkend (en schokkend) getoond. De vreselijke gebeurtenissen die hier hebben plaats gevonden zijn zo onmenselijk, de waanzin, de kinderen die zonder pardon werden afgemaakt. Dit maakt diepe indruk.

Voordat we richting Oeganda rijden bezoeken we het bekende hotel wat een rol heeft gespeeld tijdens de genocide periode (midden jaren 90), Hotel Milles Colinnes. Voor diegene die de film Hotel Rwanda nog niet hebben gezien, zeker doen!

Onze gids zou eigenlijk samen met een lokale Rwandees ons deze dag rondleiden, maar dit kon onverhoopt niet door gaan. Kule was niet zo bekend in Kigali, dus moest hij uiteindelijk tot twee keer toe een taxi brommertje inhuren zodat we achter het brommertje aan de weg konden vinden :)

Het land en de wegen in Rwanda waren smetteloos, ze houden zelfs 1x per maand in het hele land 'grote schoonmaak'. Iedere inwoner maakt die dag het land schoon. En dat is te zien. Maar na weer zo'n heerlijke vertoning van Afrikaans efficiëntie aan de grens van Oeganda, rijden we in dat land al snel over hobbelige zand/rots wegen. Maar de reis wordt beloond als we aankomen bij onze volgende slaap plek: Matunda Lake Resort. In ons eigen huisje op palen bereiden we ons voor op de dag van morgen. Waar we oog in oog komen te staan met de berg gorilla's....