Heel dichtbij olifanten, buffels, nijlpaarden etc - Reisverslag uit Ishaka, Oeganda van R K - WaarBenJij.nu Heel dichtbij olifanten, buffels, nijlpaarden etc - Reisverslag uit Ishaka, Oeganda van R K - WaarBenJij.nu

Heel dichtbij olifanten, buffels, nijlpaarden etc

Blijf op de hoogte en volg R

15 Januari 2014 | Oeganda, Ishaka

In het Queen Elisabeth National Park bevinden zich een paar grote meren (Lake George en Lake Edward) die met elkaar verbonden worden door het Kisanga-kanaal. Dit is een plek waar veel van de wilde dieren komen drinken. Dus de kans om wat meer dieren te spotten moet er zijn.

We vertrekken vanaf een prachtig oud hotel in koloniale stijl dat vanaf de heuvel uitkijkt op het kanaal. We hebben een kleine boot waar we met een paar Amerikanen op zitten. We moeten ons best doen niet in de lach te schieten om zo'n typisch Amerikaanse vrouw die bij alles overdreven oh en ah roept en alles herhaalt wat Sam, de gids, zegt. Met een stem alsof ze permanent aan de helium zit. En vervolgens probeert ze het met de iPad vast te leggen. Goed voor Caroline's business maar het is hilarisch. Echt een karikatuur.

We gaan naar de oever waar een groep King Fisher vogels nesten in de muur hebben. Vanaf een tak of vanuit de lucht maken ze een loodrechte duik het water in. Ze komen naar boven met al dan wel of niet een visje. We gaan door en komen zeer dicht bij een groep nijlpaarden. Niet bepaald Robert's vrienden. Maar deze bleven opmerkelijk rustig. We vervolgen de route en zien talloze vogels, enkele (kleine en wat grote) krokodillen, arenden en een grote type hagedis. En opeens verschijnen er olifanten aan het water. Een hele groep. We naderen op enkele meters afstand en zien ze drinken en zand over zich heen gooien. Wat machtig ze zo dichtbij te zien! Verderop zien we buffels, waterbucks, wrattenzwijnen en nog veel nijlpaarden. Dan duikt er opeens een grote 'lonely bull' op tussen de struiken. Deze volwassen mannetjesolifanten leven solitair tenzij er gepaard moet worden. We zien talloze watervogels jagen op vis. Hele grote groepen vliegen synchroon langs ons heen. We keren om en we hebben mazzel. Er komt nog een grote groep olifanten drinken. Het is werkelijk prachtig om te zien.

Na de boottocht gaan we lunchen in het hotel op de heuvel. Het terras waar we zitten heeft direct uitzicht op een brede oever. We zien er van een afstand een kudde buffels drinken en plots verschijnt ook dan een grote kudde olifanten. Die druk toeterend het water nadert. Wat is er nu mooier dan je lunch eten met zo'n tafereel dat zich voor je afspeelt?

Na de lunch gaan we door naar Kibale Forest. Een mooi regenwoud waar we gaan trekken en dit keer wel hopen de chimpansees te zien. Dit moet hier makkelijker zijn aangezien het beter begaanbaar is en er de grootste chimpansee-populatie van heel Afrika zit. Ons hotel bevindt zich in het bos. Hier hebben we wederom een ruim tenthuisje. Er wordt voor ons een jerrycan met warm water gevuld wat ze vervolgens in de watertank van de douche doen. We kunnen heerlijk douchen. Ons toilet is een zogenaamd ecotoilet. Wat we ook in Bush lodge hadden. Het is in Afrika natuurlijk geen doen om allemaal riolen aan te leggen. Dit is een slimme oplossing. Ze maken een gat in de vloer en hangen er een stevige zak onder. Na je ding moet je er alleen zand overheen gooien. Een kattenbak maar dan voor de mens. :) na de warme douche wandelen we door het bos waar we in slapen. We zien wat zwarte apen voorbij vliegen. We gaan verder door dit woud wat veel wegheeft van de Tarzanfilms. En opeens dichtbij zien we weer andere apen. En ze hebben ons niet door. We kunnen zien hoe ze van boom naar boom gaan, lekker wat bladeren en vruchten eten, elkaar bijna uit de boom gooien. Wat gaaf om dat in je 'achtertuin' te hebben. Als we het hotel bereiken zich er in de boom voor de receptie een hele apenpack zich tegoed te doen aan de nog kiemende blaadjes die kennelijk erg geliefd zijn. En let wel, het zijn wilde apen die niet gevoerd worden. Dit beloofd dus wat voor onze trekking morgen!

Morgen er weer vroeg uit. En ze komen ons notabene wakker maken meet een kopje thee of koffie. Wie wil dat nou niet? Nu hopen op die chimpansees. En al we echt geluk hebben ook nog de Woudolifant.