Sailing the Whit Sundays - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van R K - WaarBenJij.nu Sailing the Whit Sundays - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van R K - WaarBenJij.nu

Sailing the Whit Sundays

Blijf op de hoogte en volg R

16 December 2012 | Australië, Port Douglas

Na het prachtige maar erg bedrukkende regenwoud op naar de Whit Sunday Islands. Een onbewoonde eilandengroep ter hoogte van Airlie Beach. Onze rit met de nachtbus is goed verlopen en we komen redelijk fris aan. Het is echter ruim 30 graden en de zon is hier zo fel dat we het idee hebben dat iemand het met een loep op ons richt. Op naar de schaduw dus en wachten voor vertrek.

Om 16:00 gaan we aan boord van de prachtige catamaran On Ice. Het is een luxe boot met slechts plek voor 10 personen. Geen overbevolkte partyboot dus. heerlijk! Onze schipper is een Duitse: Isabel en haar deckmate is de Italiaanse Julia. Dat betekent pasta en dus lekker eten. Want hoewel Austalia Masterchef briljant is, het eten is hier echt niet boeiend.

Op de boot zitten we met een Noors stel, een Britse dame, een Brits stel en twee Canadezen die met hun Australische vriendin de oostkust doen. Erg leuk clubje.

De eerste dag vertrekken we richting de eilanden en leggen we aan voor de nacht. Er staat veel wind en het is daarmee behoorlijk ruige zee. Gelukkig werd er niemand zeeziek. Als we wakker worden hebben we een prachtige zon opkomst over een azuurblauwe zee zittend op een luxe catamaran. Live coudn't be better!

Dag 2 is het tijd om in actie te komen. Eerst worden we met een moterbootje op een hagelwitstrand gedropt waar we kunnen relaxen en zwemmen. Het zand is zo fijn en wit en de zon zo fel dat we even de link met wintersport leggen, maar dan ruim 30 graden warmer. Gelukkig is het op zee aangenaam door de wind, wat ook direct verraderlijk is met verbranden.

Vanwege de mogelijkheid op miniscule kwallen die je ziek maken, dragen we in het water altijd een wetsuit. Ook goede bescherming tegen de felle zon. Na een uurtje relaxen terug naar de boot en op een bord zodat we een stukje standup peddeling kunnen doen. Hierbij sta je op een surfplank en heb je een roeispaan om je voort te bewegen. Het staan geeft goed overzicht en meer kans om zeeschildpadden te zien. Die komen af en toe boven om wat lucht te happen. We hebben geluk en zien er 3!

Na ons peddelavontuur vertrekken we met de boot naar een andere baai waar we na een mooi uitzicht op de stranden gaan snorkelen. We zien prachtig koraal en vissen. Na het snorkelen maken we ons klaar voor de avond. Julia kookt een heerlijk maaltje we we genieten van een mooie sterrenhemel op de boot.

Dag 3, time flies. Al vroeg in de ochtend (6:00) lagen we al in het water om te snorkelen. Wat een luxe, gewoon in het water plonzen en direct toegang hebben tot een rif. Rond deze tijd was het tij en stuk lager waardoor we veel dichter op het koraal en de vissen konden zwemmen. We raken verzeild in een bonte kleurige visschool. Het water is 25 graden en de zon is al goed aanwezig dus koud is het zeker niet. Voor de gadget freaks onder ons, we hebben ook kunnen kajakken op een doorzichtige kajak waar je mee over het rif heen kon varen. Prachtig! En een echte James Bond onderwater propeller. Geweldig!

Dan champagneontbijt want Lee, de Engelse dame, is jarig. En daarna weer het water in voor wat straat snorkeltime. Daarna naar onze laatste baai. Hier worden we weer op een strandde gedropt. Tussen de rotsen en mangrove die daar zijn zien we veel grote stingray roggen en enkele baby reefsharks. Craig was aan het peddelen en had het geluk dat naast hem een zeeschildpad kwam zwemmen. En dan is het tijd om weer terug te gaan. Op onze terugtocht zien we ook nog wat dolfijnen, wat het feest compleet maakt.

Op dit moment zijn we in Airlie Beach. De uitstraling en bevolking doet ons denken aan de Australische versie van Salou. We zijn dus blij dat we er voor gekozen hebben hier maar één nacht te zijn. Over een uur vertrekken we met de bus naar Rockhampton. De beeftown van Australië inclusief rodeo's. Hier hebben we een tussenstop. De dag erna trekken we direct door naar Hervey Bay voor een 3daagse tocht naar Fraser Island.

• 16 December 2012 - 10:06

Willemijn:

Hey, niet zeuren over het warme weer, wij zitten hier in de regen...

• 18 December 2012 - 23:04

Harry:

Ik sluit me aan bij de korte maar sterke reactie van Willemijn. Wij gaan hier een miezerige kerst tegemoet, dus......

• 18 December 2012 - 23:04

Harry: