Catch an elephant ride - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van R K - WaarBenJij.nu Catch an elephant ride - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van R K - WaarBenJij.nu

Catch an elephant ride

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg R

06 Januari 2011 | Laos, Luang Prabang

Dit is alweer de een na laatste dag van onze reis. We zijn aangekomen in Luang Prabang. Een levendig en toch vredig stadje. Het is even wennen. We worden niet meer elke minuut om geld gevraagd. We krijgen niet meer 3 tuk tuk ritjes tegelijk aangeboden. En als we wat betalen krijgen we op de cent nauwkeurig wisselgeld terug. En de mensen hier zijn nog vriendelijker dan Cambodjanen. In Laos is men van mening dat je alleen dat moet doen wat je gelukkig maakt. Zodoende geven zij een vredige en relaxte indruk. Kortom het bevalt ons wel.

Het stadshart met de verschillende Wat's (=tempels) wordt beschermd door Unesco. Het stadshart omvat vele boetiekjes, restaurantjes en touroperators in mooie idyllishe Frans oud koloniale gebouwen en villa's. Beetje als Siem Reap maar dan groter.

De eerste dag hebben we het stadje verkent en enkele Wat's bezocht. Midden in het stadje heb je Phousi Hill met bovenop een pagode. Vanuit daar en je mooi uitzicht over Luang Prabang en omgeving. Het is hier zo groen! Bovenop de berg staat een oud afweergeschut. We kwamen drie jonge monnikken tegen en die gebaarde dat ik plaats moest nemen op dat ding. Goed ik mag niet religieus zijn maar een monnik vertrouw ik wel. Dus ik nam plaats. Blijkt dat ding, dat overigens gloeiend heet was van de zon, te draaien. Voor het wist werd ik rond gedraaid door drie monnikken!

Gisteren zijn we naar Elephant Village gegaan. Lang geleden had Laos meer olifanten dan mensen. Nu zijn er 2000 over waarvan er ongeveer 1400 in de houtindustrie werken. Dit is illegaal maar de regering hier is natuurlijk corrupt. De olifanten moeten zwaar en gevaarlijk werk doen. Elephant Village red de olifanten en je kunt er een tocht mee door de jungle maken. Dit lichte werk vinden ze leuk om te doen. Elke dag worden ze gecheckt op hun gezondheid door een veearts. Bovendien houdt het feestje voor ons om 14:00 op. Dan gaan de olifanten de jungle in waar ze lekker hun eigen ding mogen doen. Wij hebben een rit van een uur gemaakt waarbij je ook door het water ging. Ik mocht vrijwel de hele rit als een mahout op zijn nek zitten. Door 'pai' te zeggen en zachtjes met je voeten tegen de oren te drukken gaat ie lopen. Sai is links en kwa is rechts. How is stoppen en cai is rustiger lopen. Na deze rit kregen we basis mahout training. Die had ik echter al gehad maar het blijft leuk. Door de oor vast te pakken en sang te zeggen buigt ze haar voorheen zodat je dat als opstapje kan gebruiken. Het is dan nog steeds een end naar de nek. Als je 'map' zegt hurkt de olifant door de knieën. Tot slot kreeg iedereen een eigen olifant die we naar de rivier reden om daar te wassen. Fantastisch! Ze gaan midden in de rivier op hun kont zitten. Hilarisch. Sommige gaan helemaal kopje onder. Met een borstel maak je ze schoon. Door een dag met olifanten door te brengen zie je hoe slim en gevoelig ze zijn. Ze kunnen je geur 9 jaar lang onthouden! En het blijven wilde dieren met brute kracht. Verhaal gaat dat een olifant werd verkocht. Die was het er niet mee eens en brak los uit de vrachtwagen. Ze is helemaal terug gegaan naar de vorige eigenaar en bracht deze om het leven. Bizar. Gelukkig hebben wij alleen maar goede herinneringen.

We hebben nog 1,5 dag in het verschiet. We gaan nog naar het Koningklijk paleis en de grote waterval.