Hey lady, you need a Tuk Tuk? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van R K - WaarBenJij.nu Hey lady, you need a Tuk Tuk? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van R K - WaarBenJij.nu

Hey lady, you need a Tuk Tuk?

Door: Robencaro

Blijf op de hoogte en volg R

03 Januari 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Op 1 januari zijn we aangekomen in Siem Reap. Een mooie reis met een busje door het hart van Cambodja. Veel natuur, rijstvelden en ouderwetse boerendorpjes. Je ziet de meest vreemde dingen voorbij komen op een brommer. Zo is het heel normaal om er met de hele familie (= pa, ma en 2 tot 3 kids) op één brommer te zitten. Maar ook eten wordt erop vervoerd. Denk aan 40 kippen aan de poten vast gebonden die op hun kop aan een stok hangen. Of twee varkens die zij aan zij liggen op hun rug waarbij hun poten in de lucht bungelen. Vandaag zagen we twee jonge koeien op de motenkar liggen. Bedenk wel: alles leeft nog. Ook in Vietnam gaat het zo.

De meest gangbare manier om je in Cambodja te laten vervoeren is met een Tuk Tuk. Is ook lekker want je hebt een briesje, wel fijn als het 35 graden is. Overal staan de Tuk Tuk's en steeds hoor je: Hey lady, you need a Tuk Tuk?

Siem Reap is een lief stadje. Het is duidelijk te zien dat de Fransen hier zijn geweest. Het centrum bestaat uit een paar steegjes met ouderwetse Franse huisjes incl luiken. Het ademt de sfeer van de Provence. We voelen ons er direct thuis. Overal heb je leuke en unieke boetiekjes en lekkere restaurantjes. Aha sprint er echt uit. Mooi design restaurant anex winebar. Hier hebben we het lekkerstje toetje van deze vakantie gehad: honingijs met koekcrumbles die zijn gecarameliseerd in honing. Yummie! Verder heeft Robert ook nog gedroogde slang gegeten. Heb ik me maar niet aan gewaagd. Ook heb je hier een geweldige bakkerij, The Blue Pumkin. Eindelijk lekker bruin brood maar ook volop taartjes en merengues. Zelfs Macarons. We zitten nog vol van het ontbijt daar en hebben een hele tas met eten mee zodat we ons op het vliegveld vanmiddag niet hoeven te vervelen.

Gisteren hebben we de dag doorgebracht bij de tempels van Angkor. We hebben ons rond laten rijden in een Tuk Tuk. De afstanden tussen alle tempels zijn namelijk behoorlijk groot. Je kunt hier dagen doorbrengen maar zelf hebben we na één dag wel genoeg tempels gezien. Het is wel meesterlijk hoe alles gemaakt is, samen met Petra is het echt uniek voor de wereld. We zijn naar Ankor Wat, Ankor Thom (hier woonden vroeger bijna 1 miljoen mensen), Ta Phrom (Tomb Raider is hier opgenomen) en Ban Samre geweest. Onze favoriet is Ta Phrom. Men heeft deze tempel nog bewust begroeid gelaten. Toen ze ontdekt werden waren namelijk alle tempels opgeslokt door het oerwoud. ALle tempels zijn nu vrijgemaakt en worden deels gerestaureerd. Alleen deze tempel is nog begroeid met oerwoud en dat geeft je direct het gevoel alsof je belandt bent in een Indiana Jones film. Tot slot hebben we op de Pre Rup tempel de zonsondergang gezien. Erg mooi. Op deze tempel liep een agent rond en die stapte op Robert af. We weten dat het hier zp corrupt is als de [est en dat ze toeristen wel eens voor de meest onzinnge dingen beboeten om wat extra geld te verdienen dus we waren voorbereid. Maar toen bleek dat hij zijn politiepas aan Robert wilde verkopen. En dat handhaaft de wet...

Af en toe komt er een boedistische monnik voorbij. Die zijn gekleed in mooie oranje gewaden. Je kunt voor hen bidden, dan zingen ze voor je en daarna geef je geld of wat te eten. In Pnom Penh zag je heel veel monniken. Ze gaan daar de hele stad door. Dit doen ze te voet of achterop een brommer. Hoewel hun bestaan al eeuwenoud is gaan ze ook mee met hun tijd. Zo zagen we een groepje monnikken lopen met allen een laptoptas. Old meets new.

Om 15:00 (9:00 lokale tijd NL) vliegen we naar Luang Prabang. Hier blijven we totdat we 7 januari terugvliegen naar Nederland. Naast nog wat relaxen willen we hier naar the Elephant Village. Je kunt hier op de Olifanten rijden en ze wassen. En verder naar de waterval en de dingen in de stad zelf bezichtigen. Tot nu toe is iedereen die we hebben gesproken laaiend enthousiast, dus dat gaat zeker goed komen.

Gr, Rob & Caro

P.s

Er staan nieuwe foto's op picasaweb.google.com/rhkessels/VietnamCambodjaLaos2010#