Killing Fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van R K - WaarBenJij.nu Killing Fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van R K - WaarBenJij.nu

Killing Fields

Door: Robencaro

Blijf op de hoogte en volg R

28 December 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanmorgen zijn we met een tuktuk naar de Killing fields gegaan. Dit is slechts een van de in totaal 288 killingfields die er in Cambodja waren ten tijde van Khmer Rouge. Op deze plek zijn 18.000 mensen (mannen, vrouwen, kinderen en baby's) vermoord. Ze mochten eerst hun eigen massagraf graven en werden vervolgend dood geknuppeld. Nog voor dit brute lot waren ze al gemarteld Tuol Sleng gevangenis. Elke dag arriveerden er 3 vrachtwagens. De bedoeling was iedereen diezelfde dag te vermoorden maar het werden er zoveel dat ze een gevangenis moesten bouwen omdat het niet meer op een dag lukte.
Ten nagedachtenis van de gruwelen is er op die plek een pagode gemaakt dat is gevuld met 8.000 schedels. Khmer Rouge wilden alle intellectuelen, zakenmensen en minderheden willen uitroeien om zo een puur maar vooral volgzaam ras te maken die op het land moesten werken. Alle steden zoals Pnom Penh moesten binnen 48 uur leeg zijn. Na dit bezoek zijn we doorgereden naar het Tuol sleng museum, dit was kamp S-21 en werd bewaakt door de 'duch'. Di was het grootste folterkamp waar in totaal 20.000 gevangenen hebben gezeten (baby's niet meegeteld) waarvan slechts 7 het hebben overleefd. Net als de nazi's hebben de Khmer Rouge alles gedocumenteerd met foto's zodat er veel gereconstrueerd kon worden. De martelingen waren gruwelijk, we besparen jullie de details.
Na zo'n heftige ochtend waren we wel toe aan wat leuks. We zijn naar het Bang Kak meer gegaan. Hier verblijft een oude vriend van onze buurman Zeger. We hebben hem beloofd dat we zouden zoeken en hem een envelopje geven. En we hebben hem gevonden! Heel grappig.
Zometeen gaan we naar Sihanoukvlle en we hebben geluk, we hebben ene hotel aan het strand! Helaas voor 2 nachten en niet 3, maar de kans is best groot dat die derde nacht wel gaat lukken en anders zoeken we een ander hotel. dus de komende dagen relaxen aan het strand. Even helemaal niks doen en Oud&Nieuw ophet strand vieren. Hebben er zin in!!

• 29 December 2010 - 11:59

Willemijn:

Hoi Caro & Rob,

Ben weer bij met alle verhalen. Had vanwege de drukke kerst geen tijd om alles meteen te lezen... Zo te horen bevalt het goed daar! Geniet ervan en alvast HAPPY NEW YEAR! Ik hoop dat dat nog een beetje feestelijk gevierd wordt daar!