Hanoi + Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van R K - WaarBenJij.nu Hanoi + Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van R K - WaarBenJij.nu

Hanoi + Halong Bay

Door: Robencaro

Blijf op de hoogte en volg R

16 December 2010 | Vietnam, Hanoi

De eerste dag brengen we door in Hanoi. Het is zo'n 20 graden en bewolkt. We hebben een goed hotel in het centrum van de stad.
In Hanoi hoor je continu getoeter van auto's en brommers. Het verkeer rijdt kris kras door elkaar. Er zijn nauwelijks stoplichten. Oversteken is een avontuur.

Op de straat is het een drukte van belang. Overal wortd handel bedreven. Soms verkopen wel tien winkels hetzelfde, geen idee hoe die concurreren.

Ook wordt overal op straat gegeten. Er wordt ter plekke gekookt en je zit op een kinderstoeltje. We hebben dit maar niet gedaan, geen vertrouwen in het eten.

Het Hoan Kien meer biedt rust in de hectiek. Grappig is dat er volop bruidjes zijn. Er is een vaste route door de stad die ze allemaal afleggen en waar ze voor de bruiloft foto's maken om die tijdens de bruiloft te laten zien.

Het is niet makkelijk je weg te vinden. Straatnamen zijn moeilijk te onthouden en alles lijkt op elkaar. Te midden van alle kleine prullenwinkeltjes heb je zomaar opeens een moderne kledingwinkel. Er is geen touw aan vast te knopen.
Na lang aandringen hebben we een keer een fietstaxi genomen. Dat was 100.000 dong, zo'n 4 euro. Toen we echter uitstapte was het opeens 200.000 dong. Het is jammer, ze willen overal geld uit halen en je moet heel goed opletten dat je niet wordt opgelicht. Uiteindelijk hebben we maar 150.000 betaald (achteraf toch meer dan 3 keer zo veel als het volgens het boekje had mogen kosten..)

Op aanraden van Erik zijn we gaan eten bij La Verticale. Een Frans restaurant van chefkok Didier Corlou die ook kookt voor de president van Vietnam. We hebben heerlijk gegeten in een mooie oude Franse villa. Het enige waar we moeite mee hadden was de oester, wat is daar in godsnaam lekker aan?

In Hanoi hebben we een driedaagse tour geboekt naar Halong Bay. We slapen 1 nacht op de boot en 1 nacht op Cat Ba eiland. Alles incl eten was $110 per persoon. Na een chatische rit van 3 uur, waarbij we bijna een ongeluk hadden omdat de snelweg helemaal dramatisch rijdt (onze gids vloog door de bus en zelf kon ik me nog net vasthouden), komen we aan in Halong City. Hier worden we naar een mooie luxe boot gebracht die ons de komende dagen door de baai zal varen. We hebben een leuke groep mensne aan boord: twee Ozzies, twee britten en drie meiden die samen in Singapore studeren maar uit Franrijk, Korea en Thailand komen. we bezoeken een grot, bekijken de drijvende dorpjes op het waten en kayaken op de Golf van Tonkin. S' avonds lekker biertje op het dek en genieten van de rust. Eindelijk geen getoeter. Volgende dag mooi wakker worden temidden van de baai. vervolgens gaan we naar Cat Ba. Daar gaan we naar het national park en hiken we ene uur naar de top van een berg zodat we mooi uitzicht hebben. Daarna naar het hotel en tijd voor ons zelf. De volgende dag weer terug naar de boot. Het hotel is wat ouderwets en het eiland zelf is verlaten. Overal zijn ze nu aan het bouwen, je vraagt je af of het geen overcapaciteit ana hotels is. Als we de lift naar beneden pakken wordt de grootste nachtmerrie werkelijkheid: de stroom valt uit. Wat is zo'n lift dan opeens donker en klein. We beginnen meteen te schreeuwen en te bonken, maar geen reactie. Er was zelfs geen stroom meer om een alarm knop licht te laten geven. Scary shit. Maar na een paar minuten hoorde we iemand 'just wait a minute' roepen. En de stroom ging daarna redelijk snel weer aan, en de lift kwam weer langzaam in beweging. Je raad het, de lift wordt vanaf nu gemeden.

Vandaag hebben we nog een dag in hanoi. We gaan samen met Carla, een Filipijnse die we in Halong Bay hebben ontmoet, wat dingen bekijken. Vanavond pakken we de nachtrein naar Lao Cai. Dit duurt zo'n 9 uur. Twee Nederlanders die we ook in Halong Bay hebben ontmoet zitten op dezelfde trein. Van lao Cai gaan we naar Sapa. Daar zijn we tot en met zondag. Maandag pakken we het vliegtuig nar Hue. Op naar het zuiden, naar warmer en hopelijk zonniger weer.

• 16 December 2010 - 08:22

Nadine:

Wow wat een verhaal, super leuk om jullie zo te volgen. India bewoog zich ook voort door de hele dag door om niks te claxonneren. Gek van te worden ;) Geniet ervan samen. Liefs Nadine

• 16 December 2010 - 20:40

Harry :

Wat een leukm geschreven verhaal, het leest als een boek! En mooie foto's zeg. Vooral die met die brug over het verstilde water, en die met die geheimzinnig aandoende rotsen in de baai (doe weer denken aan de Bond-film the man with the golden gun). Wil eigenlijk elke dag wel zo'n verhaaltje lezen voor het slapen gaan (hihi).

Liefs,

H&M

• 17 December 2010 - 07:31

Lea:

Het is echt een andere wereld. Heel bijzonder om jullie reis op deze manier te volgen.
    Geniet ervan.
    Liefs
    Ed en Lea

• 17 December 2010 - 13:53

Tante Willy:

Wat leuk dat jullie ons op de hoogte houden van jullie reis. Jullie hebben al wat beleefd, vooral dat verhaal van de lift die niet verder ging, dat was vast wel een benauwd moment. Hier ligt een knappe laag sneeuw en het zout om te strooien is natuurlijk weer op. Geniet van jullie vakantie. Liefs Wil en Henk

• 18 December 2010 - 12:46

Willemijn:

Hi Caro en Robert, wat een avontuur en jullie zijn slechts een paar dagen onderweg. Hopelijk worden de avonturen wat rustiger en minder claustrofobisch (lift). Mooie foto's trouwens!
    Wat een contrast ook met het besneeuwde Nederland. We zijn nog net niet ingesneeuwd in de uithoek Arnhem, maar het scheelt niet veel ;-)

Geniet ervan en ik blijf jullie volgen!